תאונת תקשורת

תאונות הן תופעות בלתי נמנעות אצל בני אדם. תאונה נגרמת בדרך כלל כתוצאה מרצף של סיבות שמתלכדות יחדיו. ניקח לדוגמה תאונה קטנה ושגרתית, של שבירת כוס או תקיעת זרת כף הרגל בכיסא או שולחן. מדי פעם מתרחשת תאונה כזו, כתוצאה  מצירוף של נסיבות, כגון: מיהרנו, דעתנו הייתה מוסחת, דיברנו בטלפון, הידיים היו רטובות וכדומה.

כאשר מתרחשת תאונה, תוצאותיה עלולות לנוע בטווח של ללא פגע – ועד פגיעה קטלנית וחמורה, רק כתוצאה של הגורל או המזל. כך לדוגמא, כאשר אנו חוצים רמזור אדום בלי משים, האירוע יכול לעבור ללא פגע, או חלילה לגרום לתאונה קשה. המאפיין העיקרי של תאונה הוא, שתוך זמן קצר יש שינוי דרמטי במצב.

כך גם בתאונות תקשורת. תאונת תקשורת מתייחסת למצב בו משתנה התווך הרגשי בצורה מהירה וקיצונית, כתוצאה מאינטראקציה בין אנשי הצוות. בדרך כלל יהיה מדובר ב"טריגר" שלוחץ על כפתור רגשי כלשהו, ומצית תחושות לא נעימות.   

דוגמה לתאונת תקשורת ניתן לראות בסרטה של שרה פולי: ״Take this Waltz״. בסרט רואים את התמונה הבאה: זוג צעיר, הוא מבשל במטבח והיא מאחוריו, מדגדגת אותו בגב, הם נופלים בעדינות לרצפה מתגפפים- מתקוטטים, הוא מנשק אותה ואמר לה:
״I love you baby". היא נרתעת לאחור, אומרת לו : בבקשה אל תנשק אותי ותקרא לי ״baby״. הוא נעלב, שומט ראשו, מתכנס בתחושה של עלבון ודחיה.

בכל צוות, זוגיות או שותפות יהיו תאונות תקשורת. מילה לא נכונה תפגוש רגישות מסוימת ותתרחש התלקחות רגשית. מה שמבחין בין צוותים באיכות שונה, אינה השאלה האם יש אצלם תאונות תקשורת, אלא כיצד מתגברים על התאונה. כיצד מתרחשת הפעימה והכיווץ חוזר להתרחבות.

תאונת תקשורת

דילוג לתוכן