דף הבית » העברת מידע בצוות » דרכים לתקשורת יעילה – מבנה תקשורת
דרכים לתקשורת יעילה – מבנה תקשורת
תקשורת בין אנשים נעשית בדרכים שונות ומגוונות. הדרך בה אנו מתקשרים, משפיעה על איכות הקשר. כך לדוגמה, שיחה בארבע עיניים במקום שקט יכולה להיות שונה מאוד משיחה בטלפון סלולרי, שאיכות הקו בו אינה טובה ומדי פעם יש רעשים בסביבה.
לא תמיד אנחנו נותנים את דעתנו עד הסוף למאפייני התקשורת. כך, לעיתים אנחנו שולחים הודעה בווטסאפ ובמחשבה שנייה מבינים שעדיף היה לשוחח בטלפון. לעיתים, אנחנו מדברים עם הזולת על עניין רגיש, ובדיעבד מגיעים למסקנה שהיה עדיף לשלוח מייל, לדייק במילים ולקחת זמן לחשוב על מה שנאמר.
בעבודת צוות טובה אנחנו מנסים להתאים את מבנה התקשורת לתהליך המבוקש. מבנה תקשורת מורכב מארבעה מרכיבים, והם: מקום, זמן, כלים וכללים. הכלל המנחה הוא לבחור את מאפייני מבנה התקשורת כך שיהיה סיכוי רב ככל האפשר להגיע לתהליך התקשורתי הרצוי בעזרת המבנה המתאים.

מקום: עד לא מזמן, מקום התקשורת התייחס למרחב הפיזי בו נעשית האינטראקציה. בשנים האחרונות נוצרו מרחבים חדשים של מקומות מפגש – במייל, בזום, בסקייפ, בווטסאפ… ונראה שטרם נאמרה המילה האחרונה גם לגבי מפגשים באזורי מציאות מדומה.
זמן: העיתוי בו מתקיימת התקשורת. לעיתים העיתוי מכתיב גם תנאים סביבתיים. בזמנים מסוימים אין פרטיות, באחרים יש רעשים והפרעות. לעיתים, הזמן משפיע על המצב הפיזי, הערנות והחיוניות. כך לדוגמא, אנשים החיים בארץ ועובדים מול עמיתים שהשעון שלהם נמצא בהפרש של שעות רבות, מספרים על קשיים מסוג זה.
כלים: כבר אלפי שנים, מאז המצאת הכתב, יש להומו סאפיינס יכולת לתקשר גם ללא מפגש פנים אל פנים. כמובן שמדובר בפסיק ביחס למאות אלפי שנות אבולוציה. במאה השנים האחרונות, במיוחד בעשרים השנים האחרונות, מגוון הכלים שיש ברשותנו לתקשר זה עם זה התרחב מאוד. היום אנחנו יכולים לחבוש משקפי מציאות מדומה ולתקשר עם חבר הנמצא בצד אחר של העולם. מחשבים, טלפונים סלולריים, טאבלטים, סרטונים ואפליקציות שונות, הם רק חלק מעולם שלם של כלי תקשורת ההולך ומתרחב.
כללים: ברוב יחסי הגומלין שלנו עם הזולת, יש כללים המאפיינים את הקשר. לא תמיד הכללים האלה מוצגים באופן ישיר וברור. כך לדוגמא, בעבודתי כפסיכולוג קליני יש כלל לא מדובר כי אין מקום לשיתוף המטופל בדברים שמטרידים אותי ואינם קשורים ישירות לטיפול. זה לא נאמר בחוזה ביני ובין המטופל, ויחד עם זאת מדובר בכלל ברזל הנוכח מאוד בחדר. בעבודת צוות טובה אנחנו מבקשים להבין את הכללים הגלויים והסמויים הנמצאים במרחב הקבוצתי ולבחון האם אלה כללים מיטביים והולמים את התקשורת המבוקשת.
לסיכום, תקשורת בין אנשים אינה מתרחשת בריק. כל מהלך תקשורתי מתרחש במאפיינים של מקום, זמן, טכנולוגיה וכללים – כאשר היום יש לנו דרכים רבות ומגוונות להעביר מידע.
מבנה תקשורת: מתייחס לתנאים הסביבתיים ולכללים בהם מתרחשת האינטראקציה בצוות. כל תקשורת מתקיימת בתוך מסגרת מבנית של עיתוי, מקום ואמצעי תקשורת. רק לאחר שנקבע המבנה, אפשר לצקת לתוכו את התכנים הרצויים.
לעתים תכופות בעיות בתקשורת או בביצוע משימה נובעות מהעדר חשיבה מספקת על מבנה התקשורת הנכו

קטע מהרצאה על מבנה תקשורת
