הגלוי והסמוי והפילטר שביניהם

כשלים בהעברת מידע אינם מחייבים, חלילה, דרמה גדולה ואסון בחיי אדם. הם מתרחשים יום יום בכל הצוותים והשותפויות. ההבנה של הכשלים בהעברת מידע מוסברת באמצעות  שלושה מושגים עיקריים: "הגלוי", "הסמוי" וה"פילטר" שביניהם.


הגלוי
מתייחס למציאות המשותפת בין חברי הצוות. זו שניתן לראות ולשמוע – זו שאפשר להקליטה באודיו או בווידאו.
הסמוי מתייחס לרגשות, למחשבות ולתחושות שכל פרט מאנשי הצוות חווה.

את הסמוי של הזולת לא ניתן לדעת, אלא אם כן יבחר לשתף אותו. ניתן לדמות זאת כפילטר הממוקם בין הסמוי לגלוי, ודרכו עובר המידע.

פילטר הוא המנגנון הפנימי הקובע את המידה, המינון והעוצמה של העברת חומרים מהסמוי אל הגלוי. תקשורת יעילה בצוות משימה, משמעה שהפילטר פתוח במידה המתאימה ומאפשר זרימת מידע חיוני ונחוץ.

כשלים בתקשורת של צוות נובעים מפתיחת יתר של  או מפתיחת חסר של הפילטר. בפתיחת יתר של הפילטר יש הזרמה של מידע מיותר, הפוגע בביצוע המשימה. בפתיחת חסר של הפילטר, מידע חיוני אינו מצליח להגיע אל הזולת בצוות.

מצב הפילטר משפיע על דפוסי התנהגות כגון מוחצנות, מופנמות, רגשנות וסגירות. אנשים שהפילטר שלהם פתוח, ירבו לספר ולשתף מעולמם הסמוי, בעוד שאנשים שהפילטר שלהם סגור, ימנעו מלספר על המחשבות, הרגשות והתחושות שלהם.

צוותים מתעצמים ככל שהעברת המידע מנוהלת בתבונה: מושקעת מחשבה מה לתקשר ומתי, כך שהפילטר יהיה פתוח במידה המתאימה למצב והמידע הזורם בין אנשי הצוות, תכליתו לשפר את החתירה אל המטרה המשותפת.

בסיפור מהחיים:  "למה הפאקינג מטוס לא עוצר?ניתן לראות את המחיר שצוות טייסים משלם על כך שמידע חיוני נשאר בסמוי ולא עובר אל איש הצוות.

מנגד, בסיפור מהחיים: "נהרסה חגיגת היומולדתניתן לראות מה עלול לקרות לזוג כאשר יש פתיחת יתר ומידע לא חיוני ומיותר עובר מהסמוי לגלוי ויוצר ריב ועכירות רגשית.

הסבר על הגלוי והסמוי

העברת מידע בהקשר של הסמוי, הגלוי והפילטר שביניהם

דילוג לתוכן